iPhone: Vývojářské nástroje pro iPhone OS

K tomu abyste mohli vyvíjet aplikace pro iPhone OS potřebujete počítač s Mac OS X a nástroji Xcode. Xcode je vývojářský balíček od Apple který podporuje správu projektů, úpravu kódu, sestavování spouštěcích souborů, spravování na úrovni zdrojového kódu, správu repozitářů zdrojového kódu, ladění výkonu a mnohem více. V jádru tohoto balíku je aplikace Xcode samotná a poskytuje základní prostředí pro vývoj zdrojového kódu. Xcode však není jediným nástrojem který lze použít a následující sekce vás seznámí s aplikacemi které se používají k tvorbě iPhone aplikací.

Xcode

Centrem vašeho vývoje je aplikace Xcode. Xcode je integrované vývojové prostředí (IDE) které obsahuje všechny nástroje které potřebujete k tvorbě a spravování vašich iPhone projektů a zdrojových souborů, sestavování spouštěcích souborů ze zdrojového kódu a spouštění a ladění kódu jak na iPhone simulítoru tak na samotném zařízení.

Tvorba nové iPhone aplikace začíná vytvořením nového projektu v Xcode. Projekt spravuje všechny informace spojené s vaší aplikací, včetně zdrojových souborů, nastavení pro sestavování a pravidel potřebných k složení všech částí dohromady. Srdcem každého projektu v Xcode je okno projektu jak je vidět na obrázku níže. Toto okno umožňuje rychlý přístup ke všem klíčovým prvkům vaší aplikace. Seznam Groups and Files slouží ke správě souborů ve vašem projektu, včetně zdrojových souborů a cílů pro sestavení které se z těchto zdrojových souborů vytváří. Toolbar umožňuje přístup k nejvíce používaným nástrojům a příkazům zatímco Detail view umožňuje rozdělit pracovní prostor ve vašem projektu. Ostatní prvky okna projektu vám dodávají kontextuální informace o vašem proejktu.


Okno projektu

Xcode obsahuje pokročilý textový editor který podporuje doplňování zdrojového kódu, obarvování syntaxe, skládání zdrojového kódu (slouží k dočasnému skrytí bloků kódu) a řádkových anotací chyb, varování a poznámek. Sestavovací systém v Xcode poskytuje jak vhodná základní nastavení tak i možnost ovlivnit tato nastavení prostředí. A pokud potřebujete nápovědu, pak je vám k dispozici Research Assistant který poskytuje kontexově-senzitivní informace zatímco Xcode okno dokumentace vás nechá prohlížet a hledat informace.

Když sestavujete aplikace v Xcode, můžete si vybrat zda ji sestavit pro iPhone simulátor nebo pro zařízení. Simulátor poskytuje prostředí pro testování vašich aplikací a ujištění se zda se chovají v základu správně a tak jak chcete. Poté co jste spokojeni se základním chováním své aplikace, můžete instruovat Xcode k jejímu sestavení a spuštění na iPhone nebo iPod Touch připojenému k počítači. Spuštění na zařízení poskytuje unikátní testovací prostředí a Xcode vás nechá napojit věstavěný ladící nástroj na kód běžící na zařízení.


Simulátor

Podrobnosti o tom jak sestavit a supsti váš projekt na iPhone najdete v sekci Development Environment v iPhone OS Programming Guide.

Interface Builder

Interface Builder je nástroj který se používá pro vizuální tvorbu uživatelského rozhraní. Pomocí Interface Builderu sestavujete aplikaci přetahováním předchystaných komponent na její okno. Komponenty zahrnují standardní systémové ovládací prvky jako jsou přepínače, textová pole a tlačítka a také upravené pohledy které reprezentují pohledy ve vaší aplikaci. Poté co umístíte komponenty na plochu okna, můžete je pozicovat přetahováním po ploše okna, nastavovat jejich atributy za pomocí Inspectoru a propojovat s tyto objekty s objekty ve vašem kódu. Když vaše rozhraní vypadá tak jak si představujete, uložíte jej jako nib soubor, což je speciální formát souboru pro ukládání zdrojů aplikace.

Nib soubory vytvořené v Interface Builderu obsahují všechny informace které UIKit potřebuje ke znovuvytvoření stejných objektů ve vaší aplikaci za běhu. Načtením nib souboru se vytvoří běhové verze všech objektů uložených v souboru a nastavených přesně tak jak byly v Interface Builderu. Také se použijí informace o propojení které jste specifikovali pro vytvoření spojení mezi nově vytvořenými objekty a ostatními existujícími objekty ve vaší aplikaci. Tyto spojky poskytnou vašemu kódu ukazatele na objekty v nib souboru a také poskytnou informaci objektům samotným jak by měly předávat akce ze strany uživatele vašemu kódu.

Shrnuto, používání Interface Builderu šetří ohromné množství času co se týká vytváření uživatelského rohzraní vaší aplikace. Interface Builder odbourává psaní vlastního kódu k nastavení a pozicování objektů které tvoří uživatelské rozhraní. Protože je to vizuální editor, vidíte přesně jak vaše rozhraní bude skutčně vypadat za běhu aplikace.

Instruments

Abyste zajistili že uživatel bude spokojený s vaším softwarem, prostředí Instruments vám umožní analyzovat výkon vaší iPhone aplikace jak při běhu na simulátoru tak na zařízení. Nástroj Instruments sbírá data z vaší běžící aplikace a prezentuje tato data na grafickeém panelu nazvaném časová osa. Můžete sbírat data o tom kolik vaše aplikace používá paměti, aktivitě disku, síťové aktivitě a výkonu grafického subsystému. Časová osa může zobrazit všechny typy nejrůznějších informací srovnané u sebe a umožňuje vám korelovat celkové chování aplikace, nejen její určité části. Potřebujete-li detailnější informace, můžete se podívat do podrobných záznamů které Instruments vytváří.


Nástroj Instruments

Instruments navíc k časové ose poskytují i nástroje které vám pomohou při analýze chování vaší aplikace za určitý časový interval. Například, Instruments vám umožní ukládat data z více spuštění aplikace a tak můžete vidět jestli se chování vaší aplikace zlepšuje nebo jestli je potřeba na něm ještě pracovat. Tato data můžete ukládat do dokumentu Instruments a kdykoli je pak otevřít později.

Podrobnosti o tom jak používat Instruments s aplikacemi pro iPhone můžete najít v sekci Development Environment v iPhone Programming Guide. Obecné informace o tom jak používat Instruments najdete v Instruments User Guide.

iPhone, Přehled iPhone OS | Dr3dweRkZ | iPhone, Úvod do Objective-C